NIE SOM PRE KRÁTKODOBÝCH INVESTOROV

15.01.2024

Práca finančného sprostredkovania musí byť pre Vás srdcovkou a nie je pre každého. Prináša super chvíle, avšak aj úskalia, nakoľko sa jedná o prácu s ľuďmi. Každý hovorí len o tom peknom auta, hodinky, dovolenky, realita je niekde úplne inde a ja Vám dnes napíšem aj druhú stranu mince. Ako vraví stand up komička Simona "Keď sa na Slovensku nemáš na čo posťažovať si nikto." Vtip, avšak na východe sa vraví "zo srandy dospravdy". V tomto článku Vám opíšem prečo som musel ukončiť spoluprácu s 2 klientmi a 1 potenciálnu klientku odmietnuť a aké ponaučenia, skúsenosti z toho som nadobudol. Napíšem Vám aj ako sa dívam na investovanie z pohľadu času, vybudovanej sumy a renty.

Zhrniem v tomto článku skúsenosti z roku 2023 s potenciálnymi klientmi a klientmi. Uvediem 5 príkladov z praxe. Začnem od januára kedy sa mi potenciálny klient stratil po lyžovačke. Pamätám si to chcel o investovaniach porozprávať o 7:00 lebo, že chodí do roboty, tak som mu vyhovel. Nakoniec som dostal "za dobrotu na žobrotu" mal už pripravený návrh, vôbec sa neozval. Asi sa "stratil" na lyžovačke, nevadí ideme ďalej.

Druhý prípad potenciálna klientka ma poprosila či by som počkal 2 mesiace, lebo že ona je ešte v skúšobnej dobe, tak že o dva mesiace podpisujeme už aj údaje mi na seba poslala všetko. Vravím áno samozrejme aby ste mali istotu počkám kým budete po skúšobnej dobe v práci. O dve mesiace jej volám a ona že ona si robila prehľad a že ešte jeden finančník jej dal ponuku. Vravím jej ale o tom ste mi vopred nič nepovedali, ak by ste mi povedala seriózne mám viac ponúk, bral by som to, avšak toto bola rána pod pás. Stalo sa mi s klientom povedal mi: "Pán Marčák porovnávam si poradcu z Partnergroupu, z Prosightu a Vás". Nakoniec si vybral mňa. Toto vnímam ako serióznu komunikáciu, že dal úprimne vedieť, že si porovnáva viacero poradcov, klobúk dole pred ním, že sa zachoval charakterne, dnes je mojim spokojným klientom.

Zakončím to novembrom. Potenciálna klientka sama ma vyhľadala, že videla moje video na youtube veľmi chválila. Začala mi už vopred na stretnutí rozprávať, že ako ona má kontakty, aj jej dcéra dospelá ma kontakty a ako ma všade odporúči. Ja osobne som pragmatik, nemám rád iba slova ale aj skutky. Stretli sme sa doobeda a ona nech jej návrh pripravím a že už nie len návrh ale rovno zmluvu. Celkom mi to aj vŕtalo hlavou, si vravím "a nechce radšej pár dní porozmýšľať presne akú sumu mesačne chce?" Ja zmluvy všetko prichystané s tým dátumom a ona, že ona ide na poštu. Vravím dobre dohodnutí sme boli ale však v poriadku, že zajtra podpíšeme. Znova vyobliekaný všetko zmluvy prepísané so zajtrajším dátumom a ona mi do toho začala, že to je rýchlo a ešte sa chce poradiť s deťmi "ak by tak veľmi chcela zmluvu, už dávno by sa s deťmi radila už deň vopred alebo už pri zhliadnutí videa, že je taká možnosť" vravím jej: "Prepáčte nechajte tak, ja do tejto spolupráce nevstúpim." Keď Vás potenciálny klient naťahuje, mrhá časom to je najhoršie. Minule som aj pozeral jedno video od tatérky Ivana tattoo art a ona to volá energia, že musí mať klient dobrú energiu, nie negatívnu, niečo na tom pravda je. Ja to nevolám energia, ale skôr odpracované roky praxe a Vy už na stretnutí vidíte kto iba rozpráva alebo má reálny záujem o službu.

Ku klientom. Jednému sa stalo, že dosť s ním hýbali emócie keď bol pokles v roku 2022. Spomenul som mu, že aj na úvodnom stretnutí som mu všetko vysvetlil ako sa trhy hýbu, že krátkodobo majú výkyvy ale dlhodobo idú nahor a trpezlivo som to s ním prešiel znova. Mal som pravdu trhy nám do koncu roka 2023 vyrástli len on žiaľ nemal v tomto vytrvalosť aj keď som mu chcel s tým pomôcť. Spravili sme aj jednu zásadnú chybu spomínal mi, že si navkladá po 500€ ale že vie aj 4000€ ešte dávať ročne extra vklad čiže spolu ročne 10000€. Od toho sa odvíja aj cieľová suma a poplatok. Lenže keď prišlo na "lámanie chleba" a on si mal reálne tých 4000€ zainvestovať nedal ich a práve naopak namiesto 500€ keď videl, že trhy klesajú poslal menej eur. To je najhoršie čo môže urobiť človek pri investovaní. Práve keď sú poklesy, vtedy sa doinvestuváva. Keďže trhy šli nakoniec nahor, ten klient keby dodržal našu stratégiu dnes by bol krásne v pluse.

Druhú situáciu som mal keď mi klientka nedodržala platby mesačne a šla pod minimálne nami stanovené platby. Minimálne raz za rok zo zákona sa buď stretávam s klientmi alebo máme na to systémy, ja som sa aj chcel stretnúť ale ona sa stretnúť nevedela ani online, na čas sa odmlčala, to je najhoršie čo človek môže urobiť. V tejto situácii som sa musel s klientkou rozlúčiť. Pritom fondy mala krásne v pluse. Ako sa vraví "nemému dieťaťu ani vlastná mať nerozumie" obrazne povedané, keď sa niečo deje, vždy to riešte s poradcom. Napríklad klient potreboval pozmeniť mesačnú platbu na 2 mesiace ale seriózne mi to oznámil, to je fér prístup. Beriem to ako moje ponaučenie, lebo nedefinoval som s klientkou jasný, zrozumiteľný cieľ. To je akoby ste chodili do posilňovne bez cieľa, raz tam prídete, raz nie. Tak isto to nefungovalo tu bez cieľa, raz vložila, inokedy nie. Naopak moji klienti majú silné ciele napríklad chcú investovať pre deti na ich štart do dospelosti, chcú si predčasne splatiť hypotéku alebo chcú si vybudovať predčasný súkromný dôchodok, s týmto cieľom mám stanovených približne 90% investícií a ľudia si radi budujú majetok. Poučil som sa a jasné definovanie klientovho cieľa som už zaviedol do praxe.

Ja cca podľa dát viem povedať ako bude vyzerať klientove portfólio, ako sa bude zhodnocovať atď. Posielam kvartálne emaily klientom, plus dám vedieť ak v trhu vidím potenciál na dokúpenie. S klientom vždy vytvárame dlhodobú spoluprácu, druhé najhoršie je ak mi človek poruší stratégiu, ktorú sme si stanovili, lebo potom mu neviem povedať či dosiahne dané očakávané výsledky. A najhoršia vec je to, ak sa niečo mení a klient je ticho, napríklad vypne trvalý príkaz bez toho aby mi dal vedieť, nedá sa mu/ jej dovolať atď. lebo tu to vieme zachrániť, vieme trocha pozmeniť stratégiu len na to sa musím s klientom spojiť a ľudsky porozprávať. Či sa niečo zmenilo? Či má aktuálne iné predstavy, priority? Tak to vieme nastaviť stále na mieru. Prosím Vás vtedy mi stačí zavolať, napísať, ja to pochopím.

Finančné sprostredkovanie je práca s ľuďmi, mnoho ľudí si myslí, že finančný poradca musí byť len extrovert. Práve naopak, finančný poradca je niekedy dobré ak je introvert a trpezlivo si vypočuje požiadavky klienta. Sú isté veci, ktoré zo zákona ja musím spraviť, overenie klienta atď. Sú aj veci, ktoré klient musí byť nápomocný aspoň raz za rok. Na druhej strane všetko ostatné sa dá na mieru dohodnúť, prekonzultovať spolu. Osobne si myslím, že so mnou sa vždy dá seriózne dohodnúť. Len musí ísť o rozumnú komunikáciu, rozprávať pravdivo, úprimne, to si vážim.

Napriek tomu všetkému čo sa stalo, beriem to ako skúsenosť, som mal najúspešnejší rok 2023, spravujem 114 klientov, vyrástli sme zo 70 klientov na 114 čiže o 44 spokojných klientov za rok v investíciách, nezahŕňam tu hypotéky, poistenia, piliere. Vyrástli sme s klientmi z 240000€ na spravovanú sumu 646000€. Často s klientmi budujeme priateľskú atmosféru. Mám aj klientov, kde u mňa neinvestujú len oni ale aj ich deti, manželky, členovia rodiny alebo ich blízki priatelia na ich odporúčanie. Moji klienti vedia, že pri investíciách a celkovo vo financiách spoluprácu s nimi vnímam dlhodobo. Dívať sa na trhy z pohľadu 1 alebo 2 rokov nie je rozumné, hovorí sa, že pri akciovom investovaní je odporúčaný horizont minimálne 7 rokov. Za rok, dva si človek môže sporiť na rezervu na sporení. Preto ak sa ma človek opýta či si môže investovať na rok, dva odmietnem spoluprácu nakoľko zaujímavý majetok sa buduje dlhšie a ja nevystavím človeka kolísaniu trhov KRÁTKODOBO, to si na triko nezoberiem.

To čo my s klientmi budujeme je však dlhodobá spolupráca kde budú mať vyššiu sumu peňazí moji klienti a budú z nej môcť poberať súkromnú rentu, kde sa rozprávame už na úrovni tisícok eur ročne na výnosoch. Uvediem príklad keby odkladáte napríklad 150€ na obdobie 23 rokov pri 7% ročnom výnose tak z navkladaných 41.400€ spravíte 102.926€. Verím, že moji klienti budú mať zabezpečený vyšší životný štandard, komfort aj finančne. Slúžim ľuďom, ktorí sa chcú mať lepšie v živote, nechcú sa spoliehať iba na štát ale vziať financie do vlastných rúk a urobiť ich výnosnejšími. Klientom posielam odkaz: "Vážim si Vašu pravidelnosť, konzistentnosť, neberiem to ako samozrejmosť. Pevne verím, že tak ako ja na Vás, sa aj Vy môžete spoľahnúť na mňa a to je vzácne. Ako sa mi stalo už s viacerými ľuďmi, že mi povedali, že sa nemohli dovolať starému poradcovi alebo že už v danej spoločnosti nepracuje, vysoká fluktuácia atď. tak vedzte, že spoluprácu s Vami myslím DLHODOBO. Verím, že to vnímate, že investície sú moja srdcovka." Tento článok považujem za osobnejší, nakoľko každý rozpráva len to dobré ale nepovie úprimne, že práca s ľuďmi má aj svoje úskalia, na druhej stráne ja si tu prácu vážim, baví ma.

Finančným manažérom odkazujem: Nie drahé auto je dôležité, ale práveže si vážte toho driča v tíme, ktorý rieši rád investície, hypotéky a poistenia, lebo vďaka týmto ľudom sa dnes máte lepšie. Klientom nezaujíma či máte taký alebo taký status, ale Vaša odbornosť a či im viete pomôcť.

Potenciálnym klientom: Ak ešte neinvestujete a nevnímate investovanie ako rýchle zbohatnutie za 2 roky ale práve naopak vnímate ho ako seriózne a dlhodobejšie budovanie majetku, prípadne hľadáte človeka, ktorý Vás prevedie investovaním hladšie, bez zbytočných chýb, pokusov, omylov a dlhodobo s potenciálne vyššími výnosmi ako je štandard na slovenskom trhu napíšte mi. Vďaka mojimi rokmi nadobudnutými skúsenosťami Vaše investovanie vďaka našej dlhodobej spolupráci verím, že pre Vás investovanie bude komfortnejšie. Ďakujem, že ste dočítali až do konca, s pozdravom a úctou Ing. Jaroslav Marčák.

Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky