5 KĽÚČOVÝCH AKTIVÍT VO FINANČNOM SPROSTREDKOVANÍ
K tomuto článku ma inšpirovali minimálne 3 body: viacero ľudí ma oslovuje, že ako to robím, že som konzistentný vo financiách, chcem zároveň pomôcť aj iným poradcom a zároveň chcem odbúrať predsudky typu, že finančné sprostredkovanie je len o oslovovaní ľudí, čo nie je pravda. Keď človek chce dlhodobo fungovať vo financiách mal by robiť 5 činností. Ktoré to sú? Opíšeme si v dnešnom článku.

1) Oslovenie/ telefonáty: Prvou áno, je oslovenie okolia avšak tvorí len 20% = 1/5 aktivít. K oslovení sa vyjadrím toľko, že má byť slušné a seriózne. Žiadne zavádzanie typu poďme na kávu a tam vytiahnete šanón ale skôr naopak a teda, že človeku poviete dopredu, že na tomto stretnutí by ste sa rád spolu porozprávali napríklad o investíciách. Aby potenciálny klient vedel, že sa bude jednať o investičné/ finančné stretnutie. Vždy sa pýtajte, nič nenúkajte iba sa pýtajte. Predstavte si, že máte cukráreň na kraji mesta a vynikajúce zákusky, najprv potrebujete dať vedieť priateľom, známym, že daná cukráreň tam je a že budete radi za návštevu. Prídu iba tí, ktorí majú radi zákusky a radi budú obslúžení a je to v poriadku.
2) Vzdelávanie: U nás vo firme investujeme veľa času do vzdelania našich konzultantov, manažérov, riaditeľov. Máme školenia priamo z bánk, poisťovní, máme pozvaných aj ľudí z investičného fachu aby nám zdieľali svoje know how. Ja osobne pre svojich ľudí mám viacero odborných príručiek, ktorými si prechádzajú už pri zaškoľovaní. Zároveň si v tíme zdieľame skúsenosti z praxe.
3) Marketing: Jedným slovom by som to nazval HODNOTA alebo hodnotový obsah. Samozrejme marketing sa dá robiť rôznymi spôsobmi. Môj pohľad je ísť hodnotovou cestou. Vysvetlím, okrem toho, že máte prvotné dohodnuté stretnutia napríklad s rodinou atď., stretnutia vďaka telefonátom s cieľom dohodnúť stretnutie ideálne hneď tak robím aj dlhodobé aktivity. Za dlhodobé aktivity považujem moje odborné články, videá, statusy, na ktoré mi nemusí človek reagovať hneď. Uvediem pár príkladov: Na článok sa mi ozval prvý klient sám asi tak po 2 rokoch písania článkov, viacero spolužiakov z Ekonomickej univerzity sa stali mojimi klientmi po 3 až 5tich rokoch práce. Prvá vec je, že ľudia si vážia už keď máte nejakú prax, skúsenosti a druhá je ako sa prezentujete. Ste odborník? Idete z danej témy len po povrchu alebo fakt do hĺbky tém investovania, poistenia, hypoték?
Statusy praktické rady: Využívam na dizajn canvu, na obrázky napríklad pexels alebo freepik.
4) Stretnutia: Na stretnutia používam hlavne Zoom, prípadne Google meet – tam je výhoda, že keď si zapíšete do kalendára stretnutie tak Vám aj klientovi ho pripomenie 30 minút pred stretnutím a osobné stretnutia. Na stretnutia používam pravidlá - hlavne prísť včas, slušne oblečený, ja som stará škola a mám rád seriózne košeľu, kravatu, sako – považujem to za úctu voči klientovi. Ideálne sa pripomenúť klientovi deň vopred, tzn. potvrdiť si platnosť stretnutia. Samozrejme musíte vedieť šablónu, kostru stretnutia, je to hlavne kvôli tomu aby ste neskákali hala bala. Zároveň si vážim aj môj, aj klientov čas. Ideálne stránky, ktoré klientovi na stretnutí rád ukážem, nakoľko mám rád fakty, tak si ich pripravujem tesne pár minút dopredu pred stretnutím. Možno sa Vám to zdajú detaily, ale je to dôležité.
5) Administratíva: Musíte hlavne ovládať Váš interný systém a celkové postupy, ako vypíšete záznamy a zmluvu. Ako postupujete pri investíciách, ako pri poisteniach, ktoré dokumenty si žiadajú poisťovne doložiť. Uvediem príklad: tí skúsenejší mi budete rozumieť, napr. formulár a indetifikácia (certifikát) do podateľne, pri hypotékach niektoré banky majú vypisovanie dokumentov, iné už posielanie online žiadosti do banky. Kde máte získateľské čísla, ktoré údaje si pýtate od klienta na vypisovanie žiadostí do bánk. Ak spolupracujete s investičnými spoločnosťami naštudujte si dopodrobna ich interný systém napr. ako vkladať, ako riešiť výbery, uľahčíte tak život klientovi. Čo si vážim, my napríklad vo firme podpisujeme spústu dokumentov sms-kou, tzv. eco-friendly.
Chodilo mi od Vás na facebooku, Linked Ine atď. viacero podnetov či by som s Vami zdieľal aj nejaký odborný alebo obchodný seminár, dokonca jeden klient mi písal, že: "Pán Marčák ja Vám za to aj zaplatím." Keďže ja zo zákona neprijímam finančné ani nefinančné dary od ľudí (sme platení zo strany finančných inštitúcií) zvažujem nad tým, že pre tých z vás, ktorí by mali záujem, usporiadám odborné a aj obchodné webináre. Také webináre majú hodnotu stoviek € ale spravím ich pre Vás ZDARMA. Bližšie informácie Vám ešte určite dám vedieť na sociálnych sieťach. Webináre môžu byť zaujímavé pre 3 typy ľudí:
1) Chcete sa len niečo naučiť do financií napr. ako vyberám etf fondy, alebo akým postupom si prechádzajú ľudia pri hypotéke.
2) Zvažujete pracovať vo financiách ale hovoríte si, že máte ešte málo znalostí. Dovolím si tvrdiť, že niektorí konzultanti, ktorí do 2 rokov pracujú nebudú mať také know how ako Vy po absolvovaní mojich webinárov, kedže v nich budem zdielať svoje 8 ročné odborné aj obchodné know how.
3) Robíte vo financiách ale zvažujete sa posunúť, či už vo Vašej firme prípadne by ste boli otvorený nadviazať spoluprácu so mnou, samozrejme na dobrovoľnej báze. Ak nie, nič sa nedeje, budete aspoň znova o kúsok vzdelanejší.
Ak ste dočítali článok až do konca napíšte mi kľudne do správy, či už na facebooku alebo Linked Ine, či by ste mali o takú sériu webinárov záujem. Budem sa tešiť na Vaše správy. Ing. Jaroslav Marčák